kasteel Doorwerth en kasteel Hoensbroek

 
Zoals ik al eerder heb gemeld ben ik gek op kastelen, heb er inmiddels ook al een flink aantal mogen fotograferen, helaas ontbreekt mij afentoe de tijd om ze na te bewerken, maar als ik er dan weer 1 af heb probeer ik daar gelijk een blog van te maken. Vandaag is dat kasteel Doorwerth en kasteel Hoensbroek.
 
KASTEEL DOORWERTH
 
Het kasteel ligt in een dorpje vlakbij Arnhem, een sprookjesachtig kasteel waar nog steeds de monumentale sfeer van lang vervlogen jaren bewaard is gebleven.
 
 

een stukje geschiedenis :

Het kasteel wordt voor het eerst genoemd in 1260, toen het door de heer van Vianen werd belegerd en in brand gestoken. Dit was vermoedelijk een straf, opgelegd door de graaf van Gelre, om korte metten te maken met de roofzuchtige praktijken van burchtheer Berend van Dorenweerd. Gedurende de daaropvolgende 20 jaar heeft de toenmalige burchtheer (Berend van Dorenweerd of diens zoon, Hendric) de burcht weer hersteld.
In 1430 verkreeg Reinald van Homoet het kasteel en liet het flink uitbreiden. De daaropvolgende eigenaren van het kasteel verbleven er slechts zelden en dit is waarschijnlijk een van de redenen dat Doorwerth nog een zeer middeleeuws aandoend uiterlijk heeft. Zijn huidige uiterlijk is de danken aan de verbouwingen uit 1560. Dat het kasteel het rampjaar 1672 intact heeft overleefd is te danken aan inspanningen van de toenmalige eigenaar, Anton van Aldenburg, een belangrijk Deens edelman.
De van Aldenburgs woonden slechts zelden op het kasteel en het begon langzaam in verval te raken. In 1837 werd het kasteel verkocht aan Jacob Adriaan Prosper baron van Brakell, die het vervallen kasteel herstelde en er zelf ging wonen. Na de dood van zijn weduwe zette het verval echter weer in. In 1909 werd ten slotte de vereniging 'De Doorwerth' opgericht die een jaar later het kasteel in bezit wist te krijgen. Het kasteel raakte zwaar beschadigd tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar het is daarna weer geheel gerestaureerd.
 
 
 
 

Leuke weetjes :
De Nederlandse regisseur Stephan Brenninkmeijer werd op 27 juni 1964 in het kasteel geboren en woonde er tot 1970.
Erik Hazelhoff Roelfzema schreef tussen 1969 en 1970 in het restaurant Beaulieu, dat gevestigd was in het kasteel, zijn boek Soldaat van Oranje 1940-1945.
De kunstschilder Jan Hoynck van Papendrecht had in een van de kasteelkamers een atelier.
Van kasteel Doorwerth is 1 regelmatig terugkerend spookverschijnsel bekend. Er zou in het kasteel de geest ronddwalen van een meisje dat ooit binnen de muren van het gebouw verhongerd is. Zij werd het meest gezien in de noordvleugel.
 
 
KASTEEL HOENSBROEK

Ook dit kasteel stond op het programma vandaag om een paar mooie foto's te maken, helaas is het bij dit kasteel zo dat je entree moet betalen om binnen te komen, ook als je alleen maar foto's wilt maken van de buitenkant ;-) Nou wordt er wel vaker een entree prijs gevraagd bij diverse kastelen maar bijna 9euro vind ik toch wel heel erg veel voor wat fotootjes.



Aangezien we ons niet helemaal gewonnen gaven liepen we nog even achterom, en wat bleek....er zat een gat in het hek hahahaha kwam dat even mooi uit ;-) zou konden we toch nog een foto maken vanaf de achterkant ;-)



Het blijkt dus dat kasteel Hoensbroek een kasteelmuseum is, vandaar de entree prijs ;-), met wel meer dan 40 kasteelvertrekken....ach misschien een volgende keer toch maar eens binnen kijken, wie weet ;-)
 


 

 
 

5 opmerkingen:

  1. een prachtige serie heb je van deze mooie kastelen gemaakt ik zou daar wel eens binnen willen kijken hoe of het er nu bijstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn die kastelen toch mooi en van die dwalende geesten hou ik ook wel. Prachtige serie, Nancy. Ik heb nu verschillende kastelen op je blogs voorbij zien komen en elke keer verwonder ik me over de goede staat waarin ze verkeren. Daarvoor moet je natuurlijk zoveel entree betalen. Voor het onderhoud. Voor Haarzuilens (daar kom ik nog wel eens) betaal je tegenwoordig incl. parkeren voor 2 personen 11,-- euro. Daarvoor mag je dan alleen in de tuinen lopen. Maar ja, mooi is het wel. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige platen Nancy en heel mooi nabewerkt.
    Ik hou wel van kastelen maar ik vind 9 euro voor een paar platen ook wel iets teveel van het oede.
    mooi dat je nog ene gat in het hek voor de achterkant vond hihi......
    Van sommige kan je zo een puzzel maken en van andere weer
    een prachtig schilderij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige kastelen heb je weer gefotografeerd. Kasteel Hoensbroek, daar ben ik ook eens geweest, erg mooi.
    Ga je nog meer kastelen in Nederland bekijken?

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben al ben een aantal kastelen geweest Ghita, maar heb haast geen tijd om ze een nabewerking te geven en er een blog van te maken, heb er sowieso nog een stuk of 10 die ik moet doen, dus voorlopig even kastelen tijd voor mij ;-)

      Verwijderen