steenuilen 2014

Vorig jaar ben ik bij Hans Menop steenuiltjes wezen fotograferen, zie ook mijn blog van juni 2013. Dit jaar mailde Hans me dat er weer een nest was met jonge steenuiltjes en dat de ouders weer regelmatig op zijn erf voor de hutten te zien waren. Tja dan denk je niet veel langer na en maak je snel een afspraak om weer een waanzinnige fotodag te gaan beleven.

Op 08 Juni was het dan zover, deze keer ging de wekker iets vroeger namelijk om 02.45uur, ik ging deze keer niet alleen, Raymond ging mee en die heb ik eerst opgepikt. Mijn collega's en ook familie verklaarde me voor gek toen ik vertelde dat ik al om 03.30 uur in de auto zat ;-) Hmmm wacht maar tot ik met de foto's terug kom, gaf ik stoer als antwoord ;-)

Onderweg zagen we het zonnetje al opkomen, prachtig gezicht zo over die weilanden, maar tijd om een foto ervan te maken hadden we niet want als ik ergens een hekel aan heb is het aan te laat komen op een afspraak, en deze afspraak stond om 06.00uur dus.....doorrijden maar ;-) om 05.45uur waren we op het erf van Hans Menop, waar we weer hartelijk werden ontvangen met een kopje thee. Na een kort gesprekje gingen we naar de hutten, waar iedereen al snel zijn plekje had gevonden en zijn spullen had geïnstalleerd, zou het me dit jaar lukken om een steenuil met een prooi in zijn klauwen te fotograferen ??

Afijn toen we eenmaal zaten begon het wachten.....plots was daar wat gerommel in de verte....het zal toch niet he....ja hoor ....onweer....!! shit zeg, daar zit je dan, helemaal hyper de pieper in je hutje grrrrrr....dit had ik duidelijk niet ingecalculeerd ;-(  Aangezien het best ver weg klonk besloten we te blijven zitten...ja hoor ook nog regen erbij....sjonge jonge hebben wij dat weer.....Gelukkig trok de onweer weg...maar de regen bleef, oke niet hard maar toch....als het regent komen de steenuilen ook niet tevoorschijn had Hans gezegd ;-(  maar wat was dat......??? Vader uil zat ineens recht voor onze neus !!!!!






Tja wat kan ik hier nou nog aan toevoegen, de camera's klikte volop vanuit alle 3 de hutten, niet lang daarna kwam het eerste jong ook even vanuit de nestkast naar buiten en zette voorzichtig zijn eerste stapjes op de boomstam.




Wat een geluk zeg, de dag ervoor hadden ze zich heel even laten zien buiten de nestkast maar waren snel weer terug gegaan en hadden zich de rest van de ochtend niet meer laten zien. Op het gepiep van het ene jong reageerde vader gelijk, hij kwam weer terug op zijn paaltje zitten....Ohjee waar moet ik nu kijken...;-)


Ik besloot vaders maar in de gaten te houden met mijn camera, want ja misschien vangt ie wel ineens een muis voor me neus, en sta ik met me camera gericht op de andere kant, dat zal me niet gebeuren dat ik het dan mis natuurlijk he ;-) Maargoed dat ik dat deed, want hij nam een duikvlucht naar beneden en......yeahhhhhhh hij had een muis !!!!!!!





Wowwwwww, dit moment pakt niemand me meer af ;-) wat is dit gaaf zeg !!! Het duurde maar een paar minuten want hij vloog snel weg naar een plek tussen de bomen, waar ik hem niet meer kon zien... tijd om even de adrenaline te laten zakken dus, en kijken of de foto's überhaupt wel gelukt waren ;-)
Veel tijd was er niet want daar was het andere jong ook ;-) wat een topdag zeg, ook deze zette voorzichtig zijn pasjes....grappig gezicht die voetjes die eigenlijk veelste groot lijken vergeleken bij de rest.



Het tweede uiltje is blind aan 1 oog, best een zielig gezicht eigenlijk maar als hij zo zit zie je het niet. Beide jongen waren lekker actief, dus de camera's klikte volop om me heen, ook die van mij maakte overuren.









Op een gegeven moment hadden ze de boom bereikt waar de proviand kast aan hing, helaas is deze vanuit de hutten niet te fotograferen, het is me wel gelukt om wat foto's te maken toen er 1 op hoog klom, want echt vliegen konden ze nog niet ;-) op zich wel een grappig gezicht zo'n uiltje wat tegen de boom opklimt ;-)



Het was echt een topdag, zelfs Hans zei nog dat ze wel heel erg hun best hadden gedaan vandaag, dit was nog niet eerder voorgekomen, het zal niet lang duren eer ook deze jongen het nest verlaten, de grote "boze" wereld in. Toen we na afloop met zijn allen nog even op de veranda zaten bij Hans begon het pas echt rot weer te worden met flinke regenbuien, we hebben dus 's morgens best geluk gehad want met afentoe een buitje kwam de zon ook regelmatig door.

Ik heb in ieder geval genoten, en........................ik heb me uil met muis ...yeaahhhhhhhh ;-) ;-)

8 opmerkingen:

  1. Fantastische serie, superplaatjes.Mooi scherp en met actie! Om te kwijlen (jaloers...)
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo nancy, schitterende reportage, wat 'n mooie foto,s. Je kan trots zijn op zo'n serie.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, wat zal je genoten hebben daar.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig zeg! Dat was echt een superdag.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een supermooie serie is dit, stuk voor stuk prachtige foto's en je hebt ook nog hele mooie momenten vastgelegd ( uil met muis).
    Lijkt me geweldig om zo steenuiltjes te kunnen fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een jaloersmakende serie Nancy
    maar wat heb ik hier zitten genieten :-)))))))
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie om jaloers op te worden ,toppie
    groet eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen