Kasteel Schaloen in Valkenburg

Alweer een blog over een kasteel....? Yep.....;-) deze keer is het kasteel Schaloen in Valkenburg. Dit kasteel dateert uit de 14e eeuw en was toen vele malen kleiner dan nu. In 1575 is het kasteel volgens de geschiedenis bijna geheel afgebrand. Er zijn diverse restauratie's uitgevoerd in de loop der jaren, ook heeft het kasteel diverse oorlogen doorstaan. (hoe kan het ook anders als het al zo oud is) Ik zal de namen van alle eigenaren die het kasteel hebben bewoond hier niet allemaal vermelden, want dat is me een lijst................... mijzelf kennende haak ik dan ook snel af en bekijk ik het blog niet verder, en dat is nou juist wel de bedoeling natuurlijk ;-)

Aan het einde van de 2e wereldoorlog bleek het kasteel totaal te zijn uitgeleefd, hierop volgde pas in 1956 een restauratie waardoor het weer bewoonbaar werd.



Tegenwoordig doen de stallen en de bijgebouwen dienst als hotel, het kasteel zelf kan niet worden bezichtigd, wel is het de moeite waard om er eens een kijkje te nemen vind ik, met wie weet een overnachting in 1 van de gebouwen. Er is een leuk terras waar je heerlijk kan genieten van een hapje en een drankje en natuurlijk met een supergaaf uitzicht op dit mooie kasteel ;-)
Op de dag dat ik er was, was het erg druk op het terras, of dat door de zondag kwam of toch door het mooie weer ik heb geen idee, maar het zag er wel gezellig uit ;-)

voorkant van kasteel Schaloen, lekker doorgetrokken in HDR, oke misschien iets teveel, maar ik vind het wel gaaf zo eigenlijk ;-)

kasteel Schaloen vanaf de zijkant
Het terras en de bijgebouwen heb ik niet gefotografeerd, veelste druk en ik wil het wel vrij van de mensen hebben, maar kan moeilijk vragen of ze allemaal willen weggaan toch...? Ach het gaat mij om het kasteel eigenlijk, die bijgebouwen zijn maar bijzaak ;-)

Het schijnt zo te zijn dat dit kasteel tegenwoordig te koop staat, en wel voor 14 miljoen euro !!!! Bizar wat een geld zeg....maarja dan woon je wel in een kasteel ;-)

zijkant/achterzijde van het kasteel, is toch een droomkasteel zo ? ;-)

Nou ik zeg....het wordt tijd voor een nieuw programma; "Nancy zoekt kasteelheer" ofzo,  ik zal John de Mol eens bellen ;-) ik weet zeker dat ik me best kan vermaken in een kasteeltje hahaha...hoewel klein minpuntje misschien.....al die fotografen die dan voor je huis staan, hmm en of ik op al die dagjes mensen zit te wachten weet ik eigenlijk ook niet.....toch nog maar even een nachtje over slapen dan, in mijn eigen vertrouwde bedje, ligt ook heel lekker al staat het niet in een kasteel ;-)


klik op de foto voor een grotere versie van dit panorama, dan is ie eigenlijk mooier.

 
Oh en even tot slot......jullie snappen natuurlijk wel dat ik die wijsheid over het kasteel niet van mezelf heb he ;-), heb het wel zelf opgezocht op internet....ook goed toch.....;-), een beetje geschiedenis hoort er gewoon bij.

9 opmerkingen:

  1. het is natuurlijk wel leuk als vakantiehuisje,dan kan je al je vrienden wel uitnodigen, maar je hebt er hele mooie bewerkingen op los gelaten .mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dol op kastelen, Nancy, dus kom maar op. Jouw serie kan zo in de boeken van Harry Potter. Prachtig gedaan. Het zijn pláátjes! Ik mis nog wel wat spoken (hihi). Heb je trouwens niet een koffertje met geld op zolder staan om dat kasteel te kopen? Ik wil wedden dat die heren dan voor jóú als kasteelvrouwe in de rij staan.Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's van het kasteel!
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor zover ik weet één van de mooiste kastelen van Nederland. En je kunt daar zo mooi wandelen langs de Geul!
    De panorama geeft een mooi overzicht. Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Nancy,
    werkelijk prachtige platen van deze kastelen.
    Mooie kleuren en mooi scherp. Een een beetje geschiedenis is inderdaad noot weg hahaha....
    Je panoramafoto is helemaal top. Als je die in de vergroting neerzet dan is ie helemaal geweldig!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk, kasteel Schaloen, ik kom er vaak omdat wij jaarlijks een weekje in Bungalowpark Schin op Geul verblijven, dat ligt daar heel vlakbij. Je hebt Schaloen er mooi op gezet, al vind ik de wat meer doorgetrokken HDR opname wat minder.
    De foto waar je droomkasteel onder hebt staan vind ik wel erg mooi, doet echt een beetje sprookjesachtig aan.
    De omgeving is natuurlijk ook schitterend, ik geniet daar ieder jaar weer.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooie foto's. Jammer dat er geen foto's zijn van de bijgebouwen/vakantiewoningen want die zijn toch ook heel mooi!
    groetjes Agneta

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooie foto's. Jammer dat er geen foto's zijn van de bijgebouwen/vakantiewoningen want die zijn toch ook heel mooi!
    groetjes Agneta

    BeantwoordenVerwijderen